RSS

CARA MERAKAM VIDEO


     
     Pada saat ini semua cikgu akan menggunakan kamera video sebagai gajet untuk sessi penggambaran Micro atau Macro Teaching. Tahukah cikgu, bagaimana cara hendak membuat rakaman video secara lebih berkesan dan menarik? Sudah tentu anda mahukan pensyarah memberikan kredit terbaik setelah melihat hasil video anda. Cikgu boleh gunakan apa sahaja gajet asalkan mempunyai fungsi merakam video tidak kira sama ada dari telefon bimbit, Kamera Compact, Kamera Camcorder dan yang terbesar Kamera Video.

      Langkah pertama yang harus cikgu lakukan ialah memastikan peralatan yang penting seperti kamera dan tripod telah sedia ada. Tripod penting supaya video kita tidak bergoyang semasa rakaman dilakukan. Sila dapatkan bantuan rakan ketika sessi penggambaran itu. Kedudukan atau angle kamera juga amat penting supaya babak-babak itu dapat dirakam dengan jelas dan audio suara cikgu dapat didengari dengan nyata.   Ada beberapa langkah untuk memastikan video itu menarik antaranya perlu ada wide shot angle, med shot angle dan close-up.

     Wide Shoot Angle (WSA) ialah rakaman dari sudut jarak jauh untuk menggambarkan kepada penonton "di mana peristiwa itu sedang berlaku"? Penonton juga ingin melihat keseluruhan situasi tempat itu. Di situ kita dapat membuat penceritaan berdasarkan latarbelakang tempat kejadian itu berlaku. Biasanya babak Wide Shot Angle hanya menggunakan 5% daripada keseluruhan video. Babak permulaan dan penutup video paling sesuai menggunakan WSA.

    Med Shoot Angle ialah rakaman dari sudut jarak dekat. Jika melihat skrin video ini bermakna dari paras pinggang hingga ke paras kepala. Babak dari sudut inilah yang paling banyak dimuatkan dalam video - lihat drama dan filem. Hampir 80%  scene atau babak dari jarak dekat ini digunakan. Peristiwa dari sudut Med Shoot Angle inilah paling banyak digunakan untuk melengkapkan penceritaan. Ketika cikgu merakam video Micro Teaching, wajah cikgu dapat dilihat jelas dengan jarak sebegini. Syaratnya babak di mana cikgu memberi penerangan mesti diselang-selikan dengan babak murid melihat pengajaran cikgu. Itu adalah berkaitan dengan suntingan yang akan diterangkan nanti.

    Close-up ialah jarak paling dekat dengan mengambil video  raut wajah seseorang untuk menggambarkan reaksi contohnya cara subjek itu memberi tumpuan, suka atau tersenyum juga penting untuk melengkapkan sesebuah video itu. Hampir 15% babak ini digunakan. Shot ini boleh dilakukan berkali-kali tetapi kena ikut hadnya. Rancangan drama bersiri Telenovela banyak menggunakan babak ini bagi menggambarkan reaksi wajah orang yang berlakon. Cikgu boleh menggunakan pendekatan ini dengan merakam wajah murid cikgu satu persatu sebelum rakaman sebenar dilakukan.

  Banyak lagi rahsia video yang ingin saya dedahkan tetapi inilah kemahiran asas yang perlu cikgu ketahui agar menjadi panduan berguna untuk merakam video. Selamat mencuba.

LENSA DAN MATA

    
     Amat mudah untuk difahami.bahawa lensa kamera adalah ciptaan manusia. Lensa mata adalah ciptaan Tuhan. Namun Dia yang Maha Kuasa menggerakkan minda manusia sehinga dapat menggunakan lensa kamera. Lensa mata manusia amat jujur dalam merakam peristiwa. Itu telah menjadi fitrah. Bagi lensa kamera pula, terpulang kepada orang yang berada di belakang lensa kamera untuk berlaku jujur untuk merakam peristiwa itu.

 Seringkali berlaku krisis dalam kehidupan manusia di dunia ini akibat tiada kejujuran menggunakan lensa kameranya. Kita tahu bahawa lensa kamera merakam apa yang telah di 'interpretasikan' oleh lensa mata. Malangnya apa yang dirakamkan tidak sama dengan apa yang dipersembahkan. Seringkali kebenaran yang dilihat melalui lensa mata, dibohongi oleh lensa kamera. Hak keadilan manusia tercabut apabila lensa kamera telah mendominasikan hidup manusia. Kebenaran telah digantikan dengan kepalsuan.

    Amatlah malang sekiranya apa yang dirakam tidak sama dengan apa yang dilihat oleh lensa mata. Ia dijual dengan harga yang tinggi dan di ‘industri’ kan sehingga akhirnya mengaburi mata manusia. Ia menjadi bahan propaganda untuk mencapai tujuan dan selera manusia. Ironisnya lensa kamera telah mengambil tempat dalam kehidupan manusia. Lensa mata semakin terpencil dan terbiar hanyut dibawa arus. Akan tetapi sinaran lensa memancar di seluruh pelusuk . Skrin-skrin terpapar mewarnai dunia sehingga memperdaya mata yang melihatnya.

     Melainkan penggiat seni lensa kamera yang memanipulasikan lensa kameranya dengan unsur ‘pembohongan’yang ‘dibenarkan’ .  Pada hari ini penggiat-penggiat yang memanipulasi lensa kamera telah meng ‘industri’kan elemen ini dan memberi dimensi nafas baru yang tiada penghujungnya. Dari hari ke hari kita sering terperangkap antara fakta dan rekaan melalui sudut pandangan lensa kamera. Sesungguhnya lensa mata tidak pernah membohongi kita melainkan dipermainkan oleh perasaan dan khayalan. Saya yakin bahawa lensa mata saya dan lensa mata anda boleh dipercayai. Cuma ...bagaimana pula dengan lensa kamera anda?

APA ITU E-PEMBELAJARAN?

     
      Ini adalah tugasan forum saya yang  bertajuk " Bagaimanakah perlaksanaan E-Pembelajaran dapat diperbaiki dan diperluaskan di sekolah-sekolah Malaysia?" Artikel ini adalah merupakan sebahagian daripada tulisan saya khas untuk semua rakan guru bagi perkongsian ilmu. Cikgu boleh baca entry di bawah ini 

     E-Pembelajaran terdiri daripada semua bentuk pembelajaran secara elektronik yang disokong dengan pengajaran dan pembelajaran. Ianya wajar diistilahkan sebagai peranti pembelajaran. Pada dasarnya E-Pembelajaran merupakan rangkaian maklumat yang boleh dipindahkan terus kepada seseorang melalui talian internet, audiovideo, TV satelit  dan CD-ROM.  Aplikasi dan proses E-Pembelajaran termasuk juga pembelajaran berasaskan Web. Pembelajaran berasaskan komputer pula dibina secara maya dan fungsi digital.  E-Pembelajaran juga boleh merujuk kepada laman web pendidikan di negara kita contohnya Edu Web TV. Ianya menawarkan pakej pembelajaran, lembaran kerja dan latihan interaktif untuk murid-murid sekolah.  Antara kelebihan  E-Pembelajaran ialah ianya boleh dipelajari di mana-mana sahaja. Murid-murid boleh menyertai kelas dari mana-mana tempat di dunia, asalkan ia mempunyai sambungan komputer di internet. 

   Pelajar boleh melayari pembelajaran mereka pada bila-bila masa siang atau malam dan mempunyai akses berterusan untuk mengikuti kelas. Namun begitu banyak kelemahan E-Pembelajaran yang harus ditangani agar ia dapat diperluaskan di sekolah-sekolah negara kita.   Kebanyakan guru belum bersedia menggunakan kaedah E-Pembelajaran dan masih mengajar menggunakan kaedah ceramah serta belum mahir menggunakan kemudahan seperti video dan komputer. Oleh itu kepakaran harus dipertingkatkan dengan menyediakan kursus-kursus berkaitan di kalangan guru. Selain itu ia memerlukan masa dan kos yang tinggi terutama melibatkan perkakasan dan perisian di samping terdapat beberapa buah sekolah mempunyai kemudahan yang terhad. Pelajar terpaksa mengikut giliran untuk mengikuti pembelajaran yang berkonsepkan E-Pembelajaran menyebabkan mereka ketinggalan dan terpaksa untuk mengikuti pembelajaran yang seterusnya melalui kaedah pembelajaran yang sama. 

    Di samping itu penggunaan E-Pembelajaran harus dipantau setiap masa kerana masalah penyalahgunaan. Ini termasuk masalah kes penipuan dan peniruan kerja pelajar lain. Objektif penggunaan harus dicapai dan elakkan pelajar menggunakan E-Pembelajaran atas dasar keseronokan sahaja.. Bagi pelajar yang tidak mempunyai rangkaian internet di rumah mereka, ia akan menyukarkan pelajar untuk melihat apa-apa yang di paparkan dalam E-Pembelajaran. Sewajarnya semua pihak sentiasa harus mengenalpasti dan meyelesaikan masalah ini agar E-Pembelajaran di sekolah kita mencapai tahap yang membanggakan.

CARA AMBIL GAMBAR DEKAT

      
       Mungkin banyak sumber gambar yang boleh diperolehi dari internet tetapi tidak semestinya apa yang kita mahukan itu benar-benar ada. Jika ada sekalipun, mungkin tidak menepati citarasa seseorang guru itu untuk menjadikannya sebagai bahan bantu mengajarnya.  Sebagai alternatifnya, kamera digunakan sebagai gajet untuk mengambil gambar. Seorang guru sains misalnya, berminat mengambil gambar pelbagai jenis bunga di sekolahnya untuk dijadikan BBM. Sudah tentu kamera yang ada sekarang ini telah mempunyai ciri-ciri kamera berpixel tinggi mampu memberikan kualiti gambar yang terbaik. Lagipun gambar yang berpixel tinggi boleh ditayangkan  di skrin besar dan imej tidak pecah. Justeru itu, kamera yang kecil atau telefon bimbit yang ada ketika ini mempunyai mode yang boleh diselaraskan. Untuk gambar yang dekat atau "close up", cikgu boleh menyelaraskan kepada butang mode "Macro".
  
   Mode Macro mampu memberi sentuhan supaya gambar itu timbul dan "sharp" manakala latarbelakangnya menjadi kabur. Caranya, selaraskan kepada mode Macro dan fokuskan subjek dengan jarak yang dekat. Pastikan subjek mendapat dedahan cahaya yang cukup.Tekan trigger dalam keadaan separa tekan supaya kamera itu dapat membaca imej dengan jelas. Kemudian capture (tangkap) imej itu. Tidak perlu guna flash untuk memastikan gambar itu kelihatan natural. Jika boleh elakkan tangan daripada bergoyang ketika capture imej tersebut. Lihat hasilnya ! Kalau tidak percaya, cikgu boleh mengambil jam tangan dan cuba sendiri. Sudah tentu cikgu tidak menyangka bahawa Gajet yang cikgu beli itu benar-benar berbaloi dan tidak sia-sia. Selamat mencuba.



KELAS PEMULIHAN

VOKAL BERGANDING